7.6.08

If There´s A Will (článok z prvého čísla Official CSI Magazine)

Skoro celé desaťročie William L. Petersen bojuje za spravodlivosť ako excentrický šéf CSI: Crime Scene Investigation Gil Grissom. V období nakrúcania ôsmej série si vo svojom nabitom pracovnom kalendári našiel čas, aby nám porozprával o vede, Sare Sidle a o nepredvídateľnom úspechu seriálu.

Osem rokov po nádejnom debute William L. Petersen stále nedokáže uveriť veľkému úspechu CSI: Crime Scene Investigation.

„Vedeli sme, že sa nájde skupina ľudí, ktorej sa seriál páčiť bude, ak to dobre dopadne,“ hovorí s úsmevom.“Len sme nevedeli, že tá skupina bude obrovská.“

Obrovské je jeden výraz a nepredvídateľné zase druhý. Najnovšie štatistiky ukazujú, že približne 2 miliardy ľudí v 200 krajinách sledujú CSI. To určite nie je zlé na seriál, ktorý Petersen sám charakterizuje ako „pre maniakov, ktorým patrí časť primetimu“.

Pre 54 – ročného herca nie je ťažké povedať, čo stojí za úspechom CSI. „Myslím, že je tu hneď niekoľko vecí.“, uvažuje. „V prvom rade je to určite veda. Toho času sa o forenznej vede hovorilo veľa, no nikto presne nevedel, čo to je a to malo v niektorých prípadoch zlý dopad na vec. Seriál ponúka možnosť nahliadnuť do podstaty forenznej vedy.“

A druhý dôvod? „Ľudia od televízie očakávajú nielen zábavu,ale ak je to možné,tak aj niečo sa naučiť“, pokračuje. „Takže na začiatku bol kompromis – šou, pri ktorej sa ľudia vzdelávajú, no je napísaná tak, aby sa bavili. Ako herci sme nechceli hrať policajtov,ktorí zločincov naháňajú, chceli sme vytvoriť postavy, ktoré vidia do druhých. Je zábavné stráviť hodinu s múdrymi ľuďmi!“

Noc lovca

Petersen, ktorý sa narodil v Evanstone v štáte Illinois, objavil svoju záľuby na Idaho state University. Vycestoval do Španielska, kde študoval Shakespeara, vrátil sa do rodného Chicaga, kde sa zaradil medzi divadelných hercov.

Po úlohách v Mannovom Zlodejovi a vo Friedkinovom Žiť a zomrieť v L.A. nasledovala úloha, ktorá charakterizovala jeho skorú kariéru – postava Willa Grahama v snímke Manhunter z roku 1986.

S nedostatkom filmových ponúk počas ďalšieho obdobia sa televízny seriál - aj keď z produkcie Jerryho Bruckheimera – nezdal tou správnou voľbou, no v Gilovi Grissomovi videl postavu, do ktorej sa chcel dostať.

„Pri rozhodovaní, či vziať úlohu v seriáli som bral do úvahy, že nechcem hrať úlohu, ktorá by ma hneď začala nudiť.“, vysvetľuje. „Cítil som, že každá postava, , ktorú som hral by mal byť niekto odlišný než som ja, no aj niekto, o koho by som sa mohol starať, ako zverenec u právnika alebo niečo podobné. Čo ak sa seriál stane hitom a ostane na obrazovkách? Tú postavu hráš každý deň. Musí to byť niekto,kto ťa zaujme.“

S duchaplným nadhľadom, fixáciou na hmyz a obrovským IQ je Gil Grissom určite zaujímavý. Avšak podľa Petersena vývoj tejto postavy trval nejakú dobu a bola za tým aj tímová práca.“Mohol som prispieť vo vytváraní samotnej postavy, čo bolo skvelé,“spomína.

„V podstate šlo o inteligentného, excentrického vedca, od ktroého sa všetko odvíjalo. Spolu s tvorcami sme ho vytvorili a postupne sa jeho charakter vyvíjal.“

Až donedávna bolo len málo známe z Grissomovho súkromného života. V porovnaní s jeho kolegami Jimom Brassom a Catherine Willowsovou, ktorých búrlivé životy sa ocitli na pretrase už niekoľkokrát, je šéf CSI v podstate záhadnou postavou. A tak to aj Petersen chcel.

„Nikdy som nechel,aby bolo o ňom veľa vecí známych. Takto ho možno len ťažko poznať bližšie, no je natoľko zaujímavý,že sa o ňom chcete dozvedieť viac. Bez ohľadu na to, či by mal so Sarou Sidle vzťah alebo nie, som nechcel,aby bolo veľa vecí na obraze.“

Ó áno, Sara Sidle. Po šiestich sezónach trápnych momentov, skrytých komplimentov a kradmých pohľadov sme v závere šiestej série videli Grissoma a jeho spriaznenú dušu oddychovať v spálni. Tento scenár potvrdil dlhotrvajúci vzťah.

„Pretože sme to všetko dlho naťahovali, už bolo na čase niečo urobiť. Nechcel som, aby sa seriál točil okolo toho. Bolo by to, akoby ste v práci počúvali o súkromnom živote niekoho iného. Koho to trápi? No myslím, že nadišla správna doba a myslím, že bolo zábavné odhaliť ten vzťah divákom skôr než iným postavám.“

Rok je v CSI dlhá doba a zatiaľ čo šiesta séria sa skončila viac-menej šťastne, finále siedmej série bolo značne odlišné. Grissom sa v zúfalosti snaží zistiť od sériovej vrahyne Natalie Davisovej, kde Sara vlastne je, pričom vie, že je uväznená pod autom kdesi v nevadskej púšti.

Opatrne sa vyjadruje aj o tom, čo prinesie tento rok. No musel sa vyjadriť aj o odchode Jorji Fox a aký to bude mať dopad na Grissoma.

„Môže nastať krízová situácia, kedy sa výzvy,ktorým čelíme a tie, ktorým by sme mali čeliť skrížia. Môžete sa tam ocitnúť ani neviete ako a myslím,že niečo podobné sa stane aj Grissomovi. Stávali sa veci, ktorých si nebol vedomý a tak je na mieste otázka,ako sa s tým vyrovná.“

Dáma v úzadí

Pre svoj duchaplný humor sa nemohol Grissom sťažovať na nedostatok záujmu zo strany žien, počnúc Sarou Sidle. Potom tu bola aj krásna domina Lady Heather, ktorú hrala Melinda Clarke zo seriálu The OC.

„Melinda je úžasná herečka a medzi nami panovala úžasná chémia. Miloval som prácu s ňou presne pre tie isté dôvody, pre ktoré Grissom rád s Lady Heather pracoval. Bolo to niečo úplne mimo nich. Grissom je typ človeka,ktorý si Lady Heather nepripúšťa do svojho života a naopak. Vážili si jeden druhého na intelektuálnej úrovni – boli v podstate naladení na rovnakú notu. Grissom si vážil Lady Heather pre to, ako dokázala rozoznať ľudí. Jej schopnosť robiť niečo podobné je na míle Grissomovi vzdialené. Jedna z najväčších životných záhad pre neho je schopnosť dostať sa k ľuďom, v čom je ona dobrá, pretože sa k nim dokáže jednoducho priblížiť.“

Takže uvidíme Lady Heather opäť?

„Dúfam, že sa nejaké náhodné stretnutie s Lady Heather zjaví,“ potvrdzuje Petersen. „Snažili sme sa nechať príbeh otvorený a myslím,že ju ešte uvidíme.“

Ďalší, nad kým sa Petersen rozplýva je Quentin Tarantino, režisér dvojdielneho finále piatej série Grave Danger.

„Quentin je úžasný,“,smeje sa Petersen. „Je neuveriteľne zručný a ešte aj zábavný ako 12- ročné dieťa v lunaparku. Niekedy síce dlho nakrúca, no vie čo chce, a to aj dostane. Grave Danger malo mať pôvodne jeden diel, no pretože sa pritom Quentin bavil, sme to predĺžili na dve hodiny. Zavolali sme do spoločnosti:Počujte, mohli by sme nakrútiť ešte jednu časť, pretože ten záver bude dlhší než sme predpokladali,. Jednoducho sa bavil!“

Javisko je celý svet

Aj keď posledné obdobie strávil viac na obrazovke, jeho prvou láskou je a vždy bude divadlo. Z poslednej série sa na chvíľu vytratil,aby si zahral v rodnom Chicagu.

„Posledných sedem alebo osem rokov som v divadle nehral a obával som sa, že ak by to tak pokračovalo, tak by som sa mohol báť vrátiť na javisko. Tak som si posledné Vianoce vzal voľno a zahral som si. Dúpfam, že sa budúci rok vrátim späť.“

Nakoľko je Petersenovou vášňou stáť na doskách, ktoré znamenajú svet,tak keď Grissom odloží zväčšovacie sklo, jeho prvé kroky povedú do Veterného mesta. „Mám tam veľa priateľov, s ktorým by som rád pracoval, tak áno, rád sa tam vrátim.“

A ak ten čas príde, čo mu bude z CSI najviac chýbať? „Obsadenie a tím,“, len vyhŕkne.
“Pýtali ste sa na veci, ktoré robia tento seriál robia zvláštnym, a povedal som vám o tvorcoch, hádankách, o napätí a vede. Jediné, čo som nespomenul, je obsadenie. Hoci sme ho vytvorili narýchlo, jeden druhého máme radi a staráme sa o seba. Preto je byť súčasťou hocijakého seriálu, hlavne po ôsmich rokoch výnimočné. Herci a celý tím sú veci, ktoré mi budú chýbať najviac. Je to veľká rodina.“

/zdroj/

5 komentárov:

Anonymný povedal(a)...

pekné:)

Anonymný povedal(a)...

tak přečetla jsem oba články a je to zajímavý jak se k tomu všeckýmu jak Jorja tak Willam stavějí x)

Katie povedal(a)...

jej,dík holky;-).. sama som sa smiala,keď som to prekladala =D

Anonymný povedal(a)...

♥☼♥ ☺☻☺♥ SB ♥ ☺☻☺ ♥☼♥

♥♥♥♥♥♥*..Já..*♥♥♥
♥♥♥♥♥*..Mám rád/a *
♥♥♥♥*..Svoje ♥ SB ♥ proto *
♥♥♥*..Mu toto přání v jěnují *
♥♥*..Svou lásku, úctu a něhu mu *
♥*..Vyjadřují * ♥ SB ♥ *
♥♥*..Díky moc moje ♥ SB ♥, *
♥♥♥*..Že chodíš na můj blog *
♥♥♥♥*..Tak za všechno ti děkůjí *
♥♥♥♥♥* ..Prosím zůstán moje ♥ SB ♥ *
♥♥♥♥♥♥*..Přějí ti krásné dny plné pohody *

☺☻☺* ♥☼♥ * ☺☻☺Pošlí to všechným svým ♥ SB ♥ za to, že jste ♥ SB ♥ a že jste radí spolů v ♥ SB ♥.

jinak to věřím:-D

Anonymný povedal(a)...

nemáš zaco:-*já ráda..